Isnin, 17 Disember 2012

anakku di kurung di taska putrajaya presint 14

Pengakuan dari pihak owner
alasan kenapa anak aku dikurung
anak aku yg baru berusia setahun 5 bulan yg menjadi mangsa
kakak si tukang ngadu
hanya untuk berkongsi pengalaman.

jgn meletakkan kepercayaan kepada taska 100%

hati ibu mane yang tidak terluka apabila anak yg dikasihi diperlakukan begini. anakku yang baru berusia 1 tahun 5 bulan telah dikurung oleh pekerja- pekerja di Taska Anakku Ceria Bahagia, Presint 14B hanya kerana anak aku kuat menagis. nasib ade kakak yg balik mengadu pada aku. walau pun kakak baru berusia 3 tahun 10 bulan tapi budak tak pernah cakap bohong..

Suami menelefon owner taska utk bertanyakan hal tersebut ttp owner memberi tahu bwh dia tdk tahu kejadian tersebut kerana dia tiada semasa kejadian berlaku.

nex day nyer baru owner msg utk meminta maaf atas kejadian tersebut.  (sah, memang anak aku kene kurung)... next day nye jugak lah anakku bangun tido tanpa boleh membuka mata. mungkin disebabkan oleh menagis terlalu lama. Anakku memgalami trauma yg agak teruk.. nak berdukung 24 jam dengan aku, tido mengingau sambil menangis.. aku pun mengalami trauma, makan tak lalu, semangatt hilang... sedih yg teramat sgt..

aku post di sini bukanlah untuk menutup periuk nasi org lain ttp hanya untuk peringatan kepada semua org termasuk diriku sendiri spy perkara begini tidak akan berlaku lagi..

hati masih sakit mengenangkan anak diperlakukan demikian.. walaupun ramai pekerja dalam taska tersebut tapi sorang pun tak tolong anak saya yg telah lama di kurung dalam stor tersebut..

Semoga cerita ini menjadi pengajaran kepada ibubapa yg menghantar anak ke nurseri terutamanya taska putrajaya. tq

216 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sedihnya... sakit nya hati mendengar.. ni manusia ker ape.. please report polis.. dear.. semoga lepas ni xde yang mengalami nasib yang sama.. pada org lain..

      Padam
  2. Thanks for info..saya sendiri sedang cari nursery utk anak 5 bulan. Ya Allah..semoga anak2 kita dilindunginya. Tak buat aduan?

    BalasPadam
  3. mmg...saye pnh kje taska mse tgu reault...tp saye jge tadika...yg jge ank2 ni.cm kje main2...ditarik tgn budak mcm ape..klo bby berak..dah kering bru bsuh.krung jgn ckp..bile saya tgur
    .dorg maki2 saye...last2 saye ngadu kt parent...n bos amik tndakn...bguih...ang nk bnci aku bnci la

    BalasPadam
    Balasan
    1. camtu la kalo kerja x ikhlas..nk duit je..kesian budak kene kurung..tawakal dan doa je la tiap kali antar anak kat bb sitter/taska..hati ibu, mmg berat nk bg ank org jage..tp apakan daya..xde pilihan.. x gi keje, mn nk cukup duit nk idup :P

      Padam
  4. Salam dear,
    buat report polis + saman je taska tu.. biadap, ingat anak orang = anak kucing ke!! geramnya baca cerita u ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ya saman saja.mana boleh macam ni-umi

      Padam
  5. budak² mmg banyak ragam, dorang takkan menangis kalau takde sebab, kalau perut kenyang, pampers clean, badan bersih, perut tak kembung takkan la saje² nak menangis kan...memang la kadang² tu dorang nak dimanja, nak dukung, nak ajak bermain...hadoiiiiii la

    BalasPadam
    Balasan
    1. setuju jugak..br 2 ari anta ank 11 bulan ke taska...ari pertama nangis sampi bengkak mata...tak tau la dorang pujuk ke atau biar je...arap2 semuanya selamat....

      Padam
  6. Thanks for info sis..geram kat Taska begini.. dah kerja Taska, mmg begini lah kerja nya. Memang kena banyak sabar melayan karenah budak budak..

    Memang pekerja tu ingat budak tu macam anak kucing je kot! Kesian baby Puan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalu anak kucing pun acik tak sanggup nak buat cam tu de...kang dia sumpah kang ...

      Padam
  7. mohon share untuk caution kpd semua parents

    BalasPadam
  8. apabila yg menjaga anak2 di taska hanya memandang duit semata2, begini lah jadinya.
    kena kerapkan spotcheck. sy dlu selalu gak wat spotcheck. mintak ngan bos nak kuar kol 10pg ngan kol 3ptg utk jenguk anak. kol 1, sy g nyusukan.

    Alhamdulillah...setakat nih sy puas hati.

    BalasPadam
  9. Duit nak...kalo ada apa2 masalah yg taska x blh nak handle bgtau la kat parent, jgn la amik tindakan sendiri, kesian bdk tuh...dah jgn anta kat taska ini lg...

    BalasPadam
  10. kalau tak tahu nak jaga anak2 kecil, jangan bukak taska...buatla bisnes lain yg tak de kena mengena dgn kanak2!!

    BalasPadam
  11. kwn saya tgh mengandung. anak dia yang sulung darjah 2. dia ckp kat mak dia.. nanti baby jgn hantar kat taska. akak kesian tgk baby yg suka nangis.. pengasuh letak tepi biar ja.. sampai baby berenti nangis sendiri. akak kesian la tgk... klu baby yg tak nangis diorang akan sayang2 dan main ngn baby tu... huhuhu... kesian kan org buat mcm tu kat anak kita

    BalasPadam
  12. Salah kn diri sendiri kenapa nk kena hantar anak kat taska. Jadi suri rumah. Pekerjaan yg paling baik utk pompuan. Mak kita dulu x kerja pun cukup mkn pakai. Yg penting ank2 x perlakukan sperti ini. Ade kes lagi truk dp ini.. So, jgn biarkn mereka lakukan bnda sewenang2nya pd ank kita. Belum lagi sebut kes dera, bayi tsedak susu dan sebagainya. Myesal dulu pendapatan myesal kemudian x bguna. Hanya sekadar bkongsi pendapat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. x semua orang boleh jd suri rumah...ade sebab kenapa mak2 skang kene kerja...

      Padam
    2. Ayoooo...lain orang lain hidupnya kak oi..habis kalau dah wanita bekerjaya ni nak buat macam mana???Cubalaa bagi komen yang membina sikit..

      Padam
    3. BETUL...... TAK SEMUA ORG BLH JADI SURI RUMAH. SEMUA ORG KENE BERTANGGUNGJAWAB ATAS APE SAJA PEKERJAAN YG DILAKUKAN... SEPERTI PEKERJA TASKA TERSEBUT DIA HARUS BERTANGGUNG JAWAB KEATAS KERJA BELIAU.

      Padam
    4. snangnya ckp jd suri umah.. kalo suami gaji besar x pa la.. mak kita tu zaman bila.. skarang dh zaman bila.. jgn nk samakn hidup kita yg snang ni ngan hidup org yg x seberapa..

      Padam
    5. tolol tol ini orang..... cakap berdasar sedap mulut je.... kalau semua org boleh jadi semua suri.. lama dah derang duk umah...

      Padam
    6. tak boleh la nak salahkan ibu yang bekerja..taraf hidup sekarang nie bukan macam dulu..lgpun bukan semua isteri bernasib baik macam puan..

      Padam
    7. bagi yg mampu mungkin boleh jadi suri rumah...sy sekali pun kalau mampu sangat teringin jadi suri rumah dan jaga anak sendiri..Tapi apakah daya...terpaksa bantu suami cari rezeki...Jangan nak bandingkan masa mak kite dulu dgn zaman sekarang...mmgla amat berbeza...

      Padam
    8. amboi! kalau hang kaya hang jangan la duk kata ke wanita yg bekerja mcm tu. moral down la org..ada reason kenapa wanita bekerja. sangat anti dgn org yang suka mempersoalkan kenapa wanita bekerja

      Padam
    9. betul .. x semua orang bole jadi suri rumah... cube cermin diri sendiri.. awak tu bekerja atau suri rumah... x kena batang hidung mmg senang nak bercakap...

      Padam
    10. amboii.. amboii.. mak2 @ tok nenek kite dulu dulu duduk kampung tanah sendiri x pyh byr sewa umah, kos idup rendah. kite ni zaman sekarang serba x cukup. kalau pompuan x keje, jgn kata nak mkn, tempat tinggal pon xde kot. jari tu jgn sedap rasa je nak menaip. pk jgn mcm org xde akal.

      Padam
    11. mohon benarkan suami kahwin dua,tiga atau empat untuk keperluan menjaga anak2..

      Padam
    12. bongok tol manusia ni. cakap xguna akal.

      Padam
    13. jangan samakan orang zaman dulu dengan sekarang.. sekarang semua nya pakai duit.. especially yg stay bandar..kos tinggi.. so tak salah kalau isteri bekerja utk membantu suami cuma kita perlu rajin buat spot check kt tempat asuhan anak kita tu..

      Padam
    14. Boleh2 pla norinshirah ahmad ni reply cm2...Lenkali pk pki otak sblm bersuara....Kalau kuar kt TV statement awak ni, cnfirm awk kna serang free2...dah byk komen ni, apsal trus diam pla? gunalah otak lutut tu....haiz...

      Padam
    15. lol...ini mcm punye orang pon ade..ckp guna poen ka hang ni...x guna akai.. Dulu 10 kupang nasi lemak pon dpt laa.....adoyai...

      Padam
    16. otak letak kt dlm bontot ape minah ni??ckp xguna akal, mmg bangang...ntah2 ko sndri keje, hidup belagak kaya konon...tp merempat agak nya, phuuiii...

      Padam
    17. banyak2 komen.. komen ini yg paling bangang.. tgk rupe mcm xpnah kawen jerk.. kak oii.. nak komen tuh.. jaga ckit hati org, sensitiviti org.. jgn komen guna jari/mulut.. kes2 cmnih kna komen guna hati.. akai ada ka??

      Padam
    18. "Salah kn diri sendiri kenapa nk kena hantar anak kat taska. Jadi suri rumah. Pekerjaan yg paling baik utk pompuan. Mak kita dulu x kerja pun cukup mkn pakai"....

      ni pendapat saya:
      -Zaman dulu, nasi lemak 20 sen.... Zaman skrg nasik lemak dah naik harga.... Serba serbi harga barang dah mahal banding zaman mak kita dulu....
      -(mencari idea ayat yang lembut dan x kasar)..... zama skrg, nasib manusia masing2 lain.. ada suami yang gajinya takat cukup2 makan.... ada suami yang gajinya melebihi dari keperluan... dalam ISlam sendiri mengatakan bahawa isteri digalakkan tolong suaminya mencari nafkah agar dapat mengurangkan beban.... kalau si isteri pun xdpt bantu, xkan kita nak mintak duit bulan2 dari mak ayah kita atau keluarga mertua kita?
      -kalau isteri x kerja, khuatir juga akan berlaku pertelingkahan suami isteri sbb kewangan yang x kukuh.....
      -so, saya rasa ketika nak komen tuh, seelok2nya pikir dulu sebelum jadikan ia ayat dan klik 'publish' sbb nasib awak x sama dengan kaum hawa yang lain..... sekian...

      ***saya teringin sgt nak jadi suri rumah.... tapi keadaan x mengizinkan... tapi saya sgt bangga dpt bekerja mencari rrzeki, dan balik rumah mengurus plak hal suami dan anak2 ...... saya laa kuli kerajaan, saya laaa kuli suami, saya laa kuli anak2.... im proud to be who i am!

      Padam
    19. macam ni jenis org pun ada ke? jgn cakap macam tu ye cik kak..tak kena kat batang hidung lagi jgn terlalu angkuh. Allah bayar cash okeh?

      Padam
    20. kesian plak sy kat Norinsyirah nii... kaw2 kena hentam...hehe... pd sy, itu risiko ibu yg bekerja...x leh nk lari sbb bkn kite sendiri yg jaga... kdg2 ibu sendiri pon x cukup sabar ngn perangai anak2... ni kan plak org luar... btul pendpt ramai, benda camni kalu jd kat diri kita, br kita tau... tp kena letak diri kite kt tmpt pengasuh gak... adik sy dl, pnh taska mintak maaf sbb x leh jaga anak dia...sbb bila jaga budak tu... kire cam kena jaga dia sorg jerr... last2 adik sy bekerja hujung mggu jer smpai ler skrg...

      Padam
    21. Klu laki aku kaya pon aku x ingin keje... Yg bkerja ni semua sbb nk tolong tambah ekonomi kluarga...komen awak tu mmg jnis org x berakal...hmm patut la taraf awak tu dok rumah je...mentaliti 3rd class

      Padam
    22. jgn nk samakan situasi kite dgn org lain..xsume org senang mcm puan yg komen ni..org lain ade sbb kenapa perlu bekerja..kene bantu suami...mak mak kite dulu bleh la x kerja jd surirumah...kos sara hidup dulu n skang ni xsama...pk la dulu sblm komen...kalau ikut saye pun nk sgt jd surirumah, nk anak membesar dgn tgn sndiri..tp apa kan daya kene bekerja nk bantu suami...

      Padam
    23. ala korang yg marah sangat ni memang betul kata dia. jadi surirumah. masalah manusia zaman sekarang ni suka berbelanja melebihi pendapatan. apa org lain ada semua nak. mana nak cukup duit tu. Cuba hidup je dengan apa yg ada dah bersyukur dikurniakan anak. dah dapat tak sanggup nak jaga sendiri macam mana org lain nak sanggup jaga kalau kita sendiri tak sanggup?

      Padam
    24. Ada jugak yg menyokong statement kurang sopan tu yer..agaknya org yg komen camtu sama ada xde anak lg, or x kawan lg..x suka budak2 pun mgkin jugak..tp pernah x ko terpikir, yg satu hari nanti ko akan kawn, ada anak..lps tu anak tu pulak jenis yg selalu sakit..kan nak kena pakai banyak duit..lps tu, nak dijadikan cerita laki ko xde keje pulak..habis ko nak bertenggek gak kat umah jaga anak??!! Bukan kisah nak ikut apa org beli aku nak jugak, tp sbg mak yg berakal, aku nak keje sebab aku xnak anak aku susah kalau aku mati..kalau aku keje, boleh jugak ada epf @ pencen ..ada ko pikir semua tu??

      Padam
    25. ..huhuhu..pendapat yg mmg langsung tak bleh nak kongsi...apadaaaaaa.....blaja tinggi2...tak kan nak jadi suri rumah jer beb...minda mesti maju selangkah ke hadapan...isu TASKA ni bukan isu suri rumah....suri rumah pun ada jgk yg dera anak sendiri...pokok pangkalnyer....isu peribadi manusia..yg sayangkan budak tak kira anak sapa...kita mesti layan dgn baik....pikir sendiri lahh...senang cakap...

      Padam
    26. eh.bongoknya norinshirah a.k.a unknown ni.

      Padam
    27. zaman dulu nasi lemak 20 sen, gaji pun kecik je...tapi mak ayah ikhtiar macam2 untuk hidup seadanya.

      Napela semua orang nak melenting-lenting sangat, sensitif sangat, rezeki tu semua kerja tuhan, nak bagi kite cukup ke tak cukup ke, nak bagi anak kite selamat ke tak selamat ke..
      ape,salah ke ape yang Puan tu cakap?cari duit beriye2 sekali orang taska salah jaga anak kite, mati la pulak..masa tu ape duit tu boleh tolong?...memang kos hidup tinggi dan perlu kerja..tapi jangan dimarah-marah pendapat yang tak salah..usaha dan tawakal dan minta jalan keluar daripada Allah..

      Padam
    28. Ape pny komen da..ngarut sgguh..sy blum ade ank pn sgt faham jiwa & perasaan ibu bekerjaya ni.ibu2 yg bekerjaya ni sekurang2nya blh ringankan suami.klo suami gji 2k,byr umh,kete,brg2 dpur,lauk2,blnja sek ank,minyk kete,loan blja.cukup ke kak??utk simpanan waktu kcmsan lg.. Kalau pkrja taska mampu bkrja dgn ikhlas,minat sabar & sayangkan budak2,kes mcmni xkan jadi..hrap2 owner taska lebih berhati2 sblum ambil seseorg pekerja..

      Padam
    29. Yer surirumah adalah kerja yang mulia & terbaik untuk wanita. Alhamdulillah sy diberi peluang menjaga anak2 dengan tangan sendiri setelah 3yrs bergelar fulltime housewife. Rasanya kebanyakan ibu mmg mengimpikan peluang mendidik & menjaga anak2 sepenuh masa. Semua ibubapa mahu menyediakan yang terbaik untuk Anak2. Cuma peluang & komitment kita berbeza. Mungkin bagi yang kemampuan, menjadi surirumah adalah yang terbaik untuk keselamatan, keperluan & pendidikan anak2. Manakala bagi ibu2 yang bekerja pula, bekerja adalah yang terbaik untuk memastikan anak2 mendapat keperluan & pendidikan yang terbaik ; dgn lebihan pendapatan si ibu, mereka dapat menghantar anak2 kesekolah@kinder yang bagus,tuition,insurance & pelbagai perkara yang bermanfaat untuk masa depan si anak yang mungkin tidak dapat dilakukan jika si ibu tidak Bekerja. Jadi, jangan pertikaikan ibu yang bekerja. Isu keselamatan kadangkala diluar kawalan kita. Cuma bole berharap & berdoa pada Allah agar pihak yang diamanahkan menjaga anak2 lebih ikhlas & jujur melaksanakan tugas yang diberi bukan kerana duit semata-mata. So, Please respect each other, samada surirumah @ bekerjaya. Peace!

      Padam
    30. Bismillahirrahmanirahim.
      Semoga Allah memberi hidayah kpd setiap ibu untuk menjadi yg terbaik tak kira ibu berkerjaya atau surirumah sepenuh masa (seperti saya). Saya bekerja selama 12 tahun, sambil membesarkan 2 orang anak. Masuk anak ketiga, 4 tahun lepas saya ambik keputusan untuk berhenti kerja. Sampai sekarang saya tekad tak nak balik bekerja sepenuh masa, kecuali terpaksa. Memang takut mula2 sebab fikirkan isu kewangan, tapi saya lupa yg rezeki itu kepunyaan Allah. 'If we give up sth for His sake, He will replace with sth even better'.
      Untuk yg berkata 'saya tak mampu nak jadi surirumah sebab nak bantu suami'; maaf saya hanya percaya cakap anda sekiranya rumah anda tiada astro, tiada smart phone, tiada tablet, almari tiada tudung Fareeda yg beratus ringgit, kasut hanya 2 pasang, handbag beli pasar malam, dan tak pernah ke spa. Jika anda ada salah satu drpd list di atas, percayalah anda mampu menjadi surirumah dengan izin Allah.

      Padam
    31. Hamboiii... sedapnya tangan menaip...
      Hidup masing2 x sm..klu u rasa mampu mjdi suri sepenuh masa... teruskn ..tp jgn kata org2 bekerja ni ..begiu begini... klu u diberi ruang dan peluang mnjdi suri sepenuh masa ptt bersyukur... u pon kene open otak.. pk knpa wanita2 bekerja? Kenapa? Nak bantu para suami dlm segi ekonomi... rsnya bila dah bekeluarga dah ade anak ibu2 xde nk boros kot rasanye...byk duet pegi tang anak... klu u duk d cerok kg... blhla nk berlagak jd surirum yg pwer tu... jgn di ingt.. org bekerja ni lepas tggjwap...km bekerja pon km still teruskn tggjawap sbgai suri rum.. balik keje uruskan anak suami..masak ..uruskn rumah.. bukan mngunkit ni tp nk jelas kt org2 yg x open otak ni.. lagi byk tlg suami dgn ikhlas lg byk pahala.. semua wanita yg dah kawen rasanya majoriti nk jadi suri rum sepenuh masa... sy pon ... tp klu selidik dr kewangan .. blum berkemampuan.. so u kene respek jgk org lain.. bukan kami nk keje ni sesuka hati limpa jew... tu anta anak kt rumah pengasuh... ingt km xrisau? Risau kot... tp kami berdoa semoga semua dlindungi... akak sy suri rum duk kg..rasanya xde r sampai xde kesempitan otak cmni.. oo yg sokong tu.. entah2 org yg sm yg letak komen xberapa nk masuk akal otak pikiran ni x? .... klu somi mampu .. berenti lew keje... tolong suami kerja mulia.. duk rumah jadi suri rum keje mulia.. sama2 respek r.. intenet ade tp otak pkran masih xterbuke.. jn duk bawah tempurun je... tgk anak2 wanita berkeejaya ramai gk yg soleh solehah... jgn nk selfish sgt yea... u komen cmtu semua duk bace....

      Padam
    32. Wanita tu msti pernh mitak keja xdpt2..pastu surrender jd surirumah jer..xpun, jenis wanita kampung bljr x abis cmni lah ckp...xpun suami dia dato' kot..xpelah puan, sy rasa perlu bekerja jugak sbb nk bantu suami dlm mencari nafkah, hidup kami xlah mewah sbb tu kena bekerja jugak..dok kt bandar ni mcm2 nk kena byr..Alhamdulillah, setakat ni anak sy dijaga baik oleh pengasuh..apa2 pun, kita sbg parent perlu sentiasa doakan keselamatan anak setiap kali berjauhan dgn anak..sekian, terima kasih.

      Padam
    33. dia belum rasa lg tu... mcm mana susah nk cari duit...

      Padam
    34. zaman mak kita dulu nasik lemak pn 20sen je..xblh nk samakn zaman dulu dn skg..la ni nk masuk tandas pn byr 30sen..dh nama TASKA kena bertanggungjawap la..klu malas nk jaga budak xpayah buka TASKA@xpayah keje kt TASKA..kakak aku xde ank keje kt TASKA pn jaga elok macam ank sdiri smpkn budak tu xnak balik dgn mak dia..nk duduk dgn kakak aku..budak ni kalu jaga elok..elok la dia..

      Padam
    35. saya cuba nak sangka baik kat puan ni. dia KAWIN ngan orang gaji yang dah terlebih cukup untuk tanggung family kedua dua belah + diri dia + anak anak. rumah kereta makan pakai bil semua dah cukup lengkap, tak perlu sesen pun duit dia untuk bantu suami.tinggal kawasan luar bandar. kalau kat bandar pun, sebab dah orang kaya, memang tak terasa apa.

      kalau dia masih 'cik', dia anak orang berada. tak perlu dah bantu mak ayah adik beradik. duit harta pusaka dah tersedia sampai bila bila takkan habis guna.

      Padam
    36. mmg penah terlintas nk jadi fulltime hwife...tapi kalau dah ada komitmen,takleh nk ckap apa...senang la kalau takde komitmen nk byr,suami boleh backup,takde masalah...lagi2 kalau duduk sekitar kuala lumpur...harap menghormati wanita bkerjaya,ada sebab utk bekerja...

      Padam
    37. kamu fikir semua org hidup senang lenang mcm kamu ke sampai sesuka hati boleh jadi suri umah sepenuh masa. komen kamu sgt laa tidak cerdik.. rasanya, most ibu2 ni jika ada pilihan, mereka pn taknak kerja.. dan lebih suka jaga anak2 sendiri.. tp dah takde pilihan.. terpaksa laa kerja.. sbb kehidupan setiap manusia ni bukannya sama mcm kamu yg sentiasa hidup senang tu..

      Padam
    38. kepada puan yg sebut2 pasal tudung fareeda bagai tu....ya, saya bekerja dan tiada astro kat rumah, tiada tudung fareeda, kasut 2 pasang untuk kerja, tak pernah jejak spa, saya jahit baju saya dan baju anak2 ...dll. tapi untuk anak2 saya ada tabung pelajaran, takaful, tabung haji, dll. saya juga ada simpanan untuk hari tua, supaya tidak menyusahkan anak2 nanti. inshaallah, simpanan untk umrah sekeluarga sudah ada. anda fikir wanita bekerja untuk melawa? seronok2? Tidak! segala2nya untuk masadepan anak2 dan suami. wanita bekerja bukan untuk ke spa, tetapi kalau dia gi spa adalah untuk reward herself sbb itu duit dia cari, bukan dia perabih duit suami. kat area saya ni yg ramai ke spa ialah surirumah......apa cerita ya?

      Padam
    39. saya sendiri teringin nak jadi surirumah sepenuh masa. tapi disebabkan kekangan kewangan, saya pun taknak susahkan suami sebab tanggungan saya banyak (mak dan adik-beradik). insyaallah akan tercapai hajat nanti tapi semua tu tak boleh berlaku sekelip mata. sama macam AIRUS, dia pun terpaksa keluar bekerja demi menanggung keluarga. ibu mana yang sanggup tinggalkan anak walaupun sekejap?
      jangan salahkan ibu2 yang bekerja sahaja, tetapi mereka yang bekerja di pusat asuhan pun kenalah bekerja seikhlas hati, baru perkara2 camni tak terjadi.

      Rahsia Anak Saya Sihat

      Padam
    40. jangan pertikai rezeki orang kat mana kak oi.. ada yang jadi surirumah pon cukup makan pakai.. ada yang bekerja pon cukup makan pakainye.. ish.. kak.. oo.. kak.. kita ni ada agama.. nak tegur kena ada adab.. kalo x jatuh riak dan bongkak.. baik xyah tegur kalo tambah dosa sendiri..

      Padam
    41. This is why aku susah nk pecaye org asing (read: stranger; bukan pendatang asing ye) utk jaga ank aku. Aku bernasib baik sbb mak aku offer utk jaga anak aku sebab mak aku sendiri tak mahu cucu dia diletak di taska yg belum tentu jaga dia elok2.

      Padam
    42. bg pendpt sy larrr.... ada sbb knp wanita itu perlu keluar bekerja... bkn sbb nak belanja bkn2... kalau boleh sy pun nak jd fulltime hwife... tp nasib semua org x sama... x perlu pkirkan perbelanjaan lain... cukup sekadar utk byr rmh, kereta, bil api air & belanja dapur... adakah gj suami kita cukup utk menampung semua itu... blm lg simpanan utk kecemasan (kereta rosak,/ank sakit/blk kg/etc.)... lau ank dah start sek kena add lg perbelanjaan... silap hrbln hr nie dpt gj, hr nie gak gj jd negatif... esknyer nak mkn ape? (bknnya duk umh besar guna kereta mewah pun ... cuma yg biasa2 shj)
      itulah sbb nya kenapa siisteri/ibu ini perlu keluar bekerja...

      Padam
    43. haaa kan sudah. sengaja nak cari pasal. tak menjawab pun bila kena 'serang'.
      Lain kali cakap tapis-tapis dulu. bukan tak boleh jadi suri rumah, tapi bukan semua orang macam kamu.

      Padam
    44. BONGOK LA KO..KO DUDUK CERUK MNE HA..

      Padam
    45. My opinion, tak perlu lah working mothers nak hentam fulltime housewife... I pun quit my job n decide to jaga sendiri anak-anak even i baru 24. Gaji suami tak besar, cukup lah kami hidup sederhana. Setiap org dah tertulis rezeki dia... . I know some of you wants to be a fulltime wife too tapi bila kira balik living cost, tak nak amik risiko and tak mahu bebankan suami... . Alhamdulillah masih ada yg berfikir mcm tu.. As for me, we both byk cut cost... And still cukup belanja setiap bulan, still boleh contribute to our parents.. Kena berbalik to fitrah tempat kita di mana... . Yg bertuah boleh la deal dgn majikan utk method working from home... Ada juga my friends yg buat bisnes sendiri... Anyway we all wants the best for our childrens right? Masa mereka kecil ni lah kita nak manjakan puas-puas... Nnt dah 10 tahun ntah kita nak peluk cium dia pun takmahu. I pun ingt bila anak dah besar i nak kerja balik ;)

      Padam
    46. norinshirah ahmad bengap. dah la kantoi siap wat fake akaun tuk support kebodohan diri. klu sy la kt tmpat norinshirah ahmad skg, dgn kene hentam yg xtau bile nak sudah ni, sy sure bunuh diri mlm ni gak sbb xtertanggung kemaluan yg melanda diri. tah2 miskin tp blagak kaya. sy setuju dgn Noorul Izdiany. die skolah xpandai pstu mintak keje xdpt2 so jd surirumah je la. xde choice. sape xnak bg yg terbaik tuk anak2 kan? bg mkn sedap2, pki elok2. Ikut kan hati nk je taip ayat2 carut yg ade dlm dunia ni utk norinshirah ahmad tp mengenangkan hari mulia dan bulan mulia, so ckup la setakat ni. sy juga mengagumi kesabaran akak2 yg ade kt cni dari melontarkan kata2 kesat terhadap norinshirah ahmad (kat page ni xde la lontar tp dalam hati masing2 xtau la)

      Padam
    47. Salam...saya sangat Kagum dengan ibu bekerja. Tak dapat saya bayangkan jika saya jadi seperti mereka. Alhamdulilah saya seorang surirumah sejak anak saya lahir..saya sendiri dah letak syarat tu bila mencari pasangan..tapi hidup terpaksa kami downgrade...no astro...no smartphone..1 keta...no loan..kasut memang dua pasang je...memang kekadang terliur juga tengok orang ada itu ini...lebih2 lagi bila teringat time kerja dulu...dkt 12 tahun keja kerajaan..sekarang kawan2 dan sedara mara kutuk saya...sebab pilih jadi surirumah...
      Saya tak kutuk orang bekerja..tapi bagi adik2 yang masih single sebelum kahwin tu bincang lah dengan bakal suami tentang hal-hal sebegini supaya jelas...di rumah atau kerja...pengorbanan seorang ibu tetap besar

      Padam
    48. Exactly ! Kita jgn judge mcm mana wanita lain handle family. Kita duduk rumah sehari suntuk pun letih... Ni yg balik kerja kena bersilat kat dapur , lipat baju, and layan anak-anak sebelum tidur... Kalau i mmg tak larat la

      Padam
    49. nape otak singkat sgt??? sesuka ati je nk soh slhkn diri sndiri...jgn compare waktu mak bpk kt dlu yg dh berlalu 20-30thn lampau...ape ekonomi waktu tu? taraf pendidikan waktu tu? taraf kehidupan? kuasa membeli? dan mcm2 lagi??? sekarang semuanya perlukn duit..xsemua org ade pendapatan yg tinggi utk tanggung perbelanjaan family..sbb tu ibu keluar bekerja bantu suami tanggung keluarga...itu juga suatu pekerjaan yg mulia...kau boleh nk bangga la jd suri rumah..xkene batang idung sndiri...geram lak aku bce komen ko ni...

      Padam
    50. unknown yg pengecut. jgn nak kata hidup ja ala akar.awak tu mencari rezeki melalui jln mana. hidup awak ala kadar ka. selogiknya org yg mampu mnggunakan internet ni lebih dari sekadar ala kadar. jgn pernah samakan diri kita atau hidup kita dengan org lain.jgn kata org sekarang nk mnunjuk2 atau sebagainya sbb ia merupakan keperluan masing2.zaman dahulu pun ada juga keluarga kaya dan miskin.dan ada juga yg bekerja menjadi tukang cuci, pengasuh , petani dsbnya. cuma dewasa ini lebih byk peluang disektor kerajaan mahupun swasta mgkin sbb ramai masyarakat dah semakin bijak dan pndai. dunia dh maju cek oi.. hidup perlukan transformasi...bukan sekadar ala kadar. celik la minda oi....

      Padam
    51. saya faham concern akak tu. sebabnya sekarang kurang orang yang betul2 nak berkhidmat untuk jaga anak ni

      Padam
    52. Saya agree dgn pendapat Bulan dan Nina Azhar... sy ibu 5 anak yg berkerjaya... bila fikir psl anak2, mmg terasa nk berenti keja, tmbh2 lg anak2 bru 2-12 thn yg sgt2 perlukan perhatian kita... cuma masa je belum tentu bila sy akn berhenti.. Nk kata bekerja sbb nk bantu suami, rasanya xde sgt pun sbb gaji sy bknnya besar pun..gaji hnya cukup2 utk saya dan anak2 je...cukup bln habis jgk buat byr nursery, belanja dapur sket2 ...Tp sy yakin Allah ada bersama kita semua..jika kita ikhlas< insyaAllah rezeki ada di mana2..cuma jgn nk hidup mewah mcm org lain sudah la.. X bleh la nk tukar2 hset ikut model semasa, x bleh la nk tukar2 keta, x bleh la nk beli tudung mahal2, ... tp saya yakin rezeki Allah ada di mana..Mungkin bila jd suri rmh nnti, bila buat bisnes online dr rumah ..Insya Allah...Kakak sy dlu pun berhenti kerja sbb nk jaga anak2..suaminya hnya buruh je masa tu.. mula2 mmg hiudp agak susah (sekejap)..tp rezeki Allah ada bersama org yg ikhlas..dia x sangka suaminya berjaya dlm bisnes lps tu, dpt bina rumah tnpa hutang, beli kereta tnpa hutang..skrg ni bahagia sbb anal2 dh besar dan masuk U dh pun...

      Padam
    53. U get my point. Let say gaji i mininum la 2k, anak i nak masuk 3 so nursery will be 400x3 ( below 2yrs ) , cost pergi balik eg petrol & toll... Hidden cost mcm nak beli brg2 keperluan and duit belanja harian lagi... Plus kalau dah kerja in a professional company baju mesti sentiasa kemas, setiap bulan nak jugak beli baru... Calculation i, rugi kalau i kerja... Bebankan husband lg ade lah sbb dia yg nak siapkan duit belanja harian extra... Unless gaji i 6k tu i will definately carry on with my work ;)

      Padam
    54. Sesedap rase jer ckp yer... tlg bagi pendapat yang membina sikit! Tlg JANGAN samakan zaman dulu2 dgn zaman sekarang ok... zmn skang semuanya DUIT!!! Isteri perlu bekerja utk mengurangkan beban suami... Kalau gaji suami tu sebulan 50k takpelah... kalau gaji 2k mcm mana nk hidup di KL ni???

      Padam
    55. Tak payah la nak provoke sangat la. cakap tak guna akal fikiran ke? nasib lain2 jd jangan samakan dengan diri sendiri. Islamkah anda jika kata2 anda sering menyakiti hati islam yang lain?

      Padam
    56. just utk kongsi pengalaman yer...sy dulu pn berkerja full time..terlalu byk dugaan bila hantar anak2 ke nursery,anak naik ruam sampai berdarah2 coz lampin xditukar masa berak,anak dikurung dlm bilik sorang2 coz dia gaduh ngan budak lain,anak kna hentak kepala kat dinding pn ade...masa anak yg ke-2 saya...terpaksa berhenti kerja..n peknen anak yg ke-3..sy jaga sendiri...mmg berat dugaan itu,biarpn berbeza cara dan perbelanjaan utk keperluan saya,namun saya bersyukur,demi anak2 sy kuat semangat,dpt fully breasfeed adalah satu kepuasan yg tiada nilainya,tiada lg kerisauan bila ditinggalkan kat org lain.

      Padam
    57. hai cik kak nih..org komen nk komen jgk..sape y xnk duk kat rumah jga ank2 je, bln2 masuk duit..sy y xkwin lg pn th, bkn ckt kos untuk sara dri sndri, tmbah2 ble dah ad anak..lain lah klau mcm cik kak ni dpt suami y tlbh mampu..baik pn pihak taska, kerja biarlah ikhlas, mak sy pn pnh jga bdk2..bdk2 ni klau perut knyg, ckup tido..insyaAllah dia baik2 je

      Padam
    58. statement bangang abadi...pikir dlu sebelum post la..mane boleh samkan zmn skg dgn dlu..x sumer hidup senang dh skg..kene dua2 kerja baru dpt tampung hidup zmn skg...sy pon syukur wife kerja dpt la tlg skit dlm belanja umah...mintak balas skit komen kt sini..pendek sgt akai tu

      Padam
    59. kalau tak kerja, sapa nak tolong bayo ptptn eh?
      astro = takde
      handbag = usahkan handbag mahei, handbag murah pun takde
      tudung fareeda = erm...tudung pun bleh beli yang rm40 selai (rega runcit) sebab rolling duit untung juai tudung kat kawan2 (sib baik bleh beli rega kos kat akak kedai tu)
      duit ubat mak = mak bukan keje gomen, dapat bekalu ubat sebulan aje, lagi 3 bulan mak sakit nak kena usung gi klinik bayor pakai apa eh?
      kasut keje = ada sepasang aje sampai ari tu tercabut tapak n amik stapler sebab bajet takde nak beli baru
      smartphone = nasib baik company bagi...
      balik rumah, bersilat kat rumah nak bagi yang terbaik kat anak
      tdo kul 2 pagi, bangun kul 430 pagi
      anto anak kat nursery paling dekat dgn opis supaya leh slalu jenguk diorg n dapat lebih masa dgn diorg
      ermmmm

      Padam
    60. Assalamualaikum puan2 semua,
      Sepanjang pengamatan hidup yang singkat ni, apabila masuk bab ibu bekerja atau surirumah sepenuh masa, boleh diringkaskan kpd 2;

      1. Ibu yg mengutamakan anak 100%, melebihi kepentingan lain (diri sendiri/keluarga(?)/suami(?) dsb). Ibu jenis ini akan berhenti kerja/jadi surirumah fulltime utk jaga anak dan meletakkan kepercayaan rezeki itu milik Allah secara mutlak.

      2. Ibu yg mengutamakan anak 100%, TETAPI dalam masa yg sama, mementingkan juga perkara2 lain spt kerjaya, kewangan keluarga, kewangan sendiri dll.Kemudian ibu spt ini TERPAKSA utamakan kepentingan lain 110% melebihi bab menjaga anak dan pilih untuk bekerja.

      Nasihat kpd gadis yg belum berkahwin, cari dan pilihlah suami sebaik mungkin. Carilah suami yg tak sanggup kompromi antara keperluan kewangan dan penjagaan anak. Anak itu juga adalah rezeki, bukan wang dunia semata-mata.

      Padam
    61. Saya bersyukur sebab wpon gaji saya x beso, tp isteri saya masih boleh jd suri rumah jaga anak2 di rumah. Ramai org berkata seorg ibu yg terpakse tinggalkan anak di bawah jagaan org lain sbb g kerja dianggap melakukan pengorbanan. Tp bg saya seorg ibu yg tinggalkan pekerjaan dan kemampuan utk bermewah2 demi menjaga anak lebih besar pengorbanannya. Cuma x ramai org yg sedar perkara ni.

      Padam
    62. Topik yg sangat interesting dan sangat sensitif sebenarnya. Pn Norinshirah, spt yg dikatakan, hanya memberi pendapat. Semua org berhak memberi pendapat. Cuma komen2 yg diberi,ada yg bagi saya tidak patut. Apa2 pun, bahasa dan adab perlu dijaga. It only reflects who you are. Pn Nina gives a good comment and I quite agree with her.

      Padam
    63. My husband gaji kecik aje when he asked me to quit my job...and I have debts in bank at that time more than 50k..myself alone...blom lagi hutang my husband yg dari rumah...kereta..belanja dapur...bagi parent dia kali...tapi bila hari I tendered my resignation I xda fikir lagi...I cuma teringat segala hutang piutang tu masa dah sampai pagar rumah...tapi I still ingat...I doa ya allah...saya percaya rezeki saya akan terbuka sepenuhnya..saya berhenti dan jaga anak sendiri...takda masalah pon kat taska anak masa tu....saya cuma minta suami belikan saya mesin jahit je...supaya saya xda la rasa boring bila x buat apa...2008 quit...anak besar depan mata...skrg saya buka kedai meniaga...dr punya hutang...dan saya x ada apa apa pun masa tu..negative termasuk simpanan pun zero ..jangan takut...percayalah...rezeki itu miliknya..dia akan bahagikan utk kita....bila kita start amik berat pada amanahNya yg utama insya allah yg lain lain mudah.... lagi satu...pada yg baby masih betusia 2 bulan tu kita train baby kita utk tak terlalu nak melekap kat kita...most mothers pun sayang baby...tapi jgn sampai buat anak anak jadikan habit nak berdukung...my baby semua breastfeed...I make sure lepas susu I letak dan biasakan mereka utk terlalu dipegang sbb ini akan develop tabiat manja kat baby sampai nak buat kerja x boleh...kadang kadang habit kita suka berkepit dgn anak menyebabkan anak jd tak mahu berlepas...sbb dia dah diajar begitu...lepas menyusu dah tepuk2 sendawa..letak..biar baby main main sendiri...I buat mcm tu..so bila kat taska my baby walaupun berak kdg2 xda bunyi..penjaga akan check baru tukarkan...mmg i larang penjaga pegang baby kalau dia x berak atau nak mandi....my mom in law pun I x suruh pegang kalau x perlu...Alhamdulillah. .baby I semua senang...lepas menyusu..letak aje..main main sendiri..baby tido...mmglah baby comel rasa nak pegangggg aje..tapi itulah penyebab kadang kadang kita yg latih anak jd cengeng..nangis sikit angkat....bukan apa..kita jd kan rutin supaya kalau terpaksa org babysit anak anak kita..kita x susahkan org lain....baby tak tahu apa tapi kita yg corakkan mereka...keputusan saya berhenti walaupun dgn komitmen tinggi sgt tepat...allah bantu saya. .syukur...saya mmg x peduli apa pun masa tu...apa pun inilah risiko risiko yg kita hadapi bila serahkan kat org lain...so..bila kita mula merancang keluarga ambik kira situasi akan dtg..apa perlu dilakukan lepas baby ada...apa perlu dilakukan...buat timbang tara samada hantar kat taska atau jaga sendiri...kalau nak antar..maka buat research awal...latih bayi anda utk tidak terlalu menempel ...sleeping pattern bayi...kalau jd suri.pun sama..jgnlah sampai nak pegang aje baby tu...last last kerja kat rumah pon x blh buat...ramai saya lihat mcm tu...baby asyik nak dipegang aje...sudahnya susah sendiri...nak berak pun x dapat...tinggal kejap baby dah melalak...ilmu keibu bapaan perlu digali walaupun kita belum ada anak...tanya dgn org tua mcmana..mak saya ajar saya mcm tu..katanya nanti kalau tinggalkan kat org susah...budak tak mau berlepas...org yg menjagalah sengsara...apa pun perbuatan taska tersebut salah...boleh dilaporkan...yg penting skrg berapa lama anak kita kena lalui proses ini ?

      Padam
    64. Tak salah sebenarnya pendapat Pn. Norinshirah tu.. Cuma mungkin ada ayat yang tak patut ditulis je.. Saya juga seorang suri rumah.. Saya berhenti kerja sewaktu mendapat anak pertama.. Anak saya OKU.. 2 bulan cuti bersalin, sebulan cuti tanpa gaji sebab nak jaga anak kat hospital.. Lepas bincang dengan husband, saya ambil keputusan untuk berhenti kerja.. Memang masa tu kehidupan kami tak senang mana pun.. Tapi bila fikirkan anak, saya gagahkan jugak.. Sedangkan anak yang normal pun, orang boleh buat macam-macam, apatah lagi anak OKU.. Lebih baik la saya berkorban dari anak terkorban.. InsyaAllah, rezeki Allah tu ada di mana-mana dan pelbagai bentuk.. Janji kita tak lupakanNYA.. Bagi ibu yang bekerja, itu pilihan masing-masing.. Kena hormat pilihan masing-masing..

      Padam
    65. kalau ikiyt hati sape yang nk tinggal anak kat orang, semua ibu nk jaga sendiri. zaman mak2 kita x sama ngan zaman skrg. ade keperluan wanita bekerja skrg kak oiii.. bg la respon yang membantu.

      Padam
    66. Tak semestinya kalau berkerjaya, kita tak boleh didik anak2 dengan sempurna.. dan tak semestinya bila jadi surirumah, kita boleh tumpukan 100% perhatian pada anak2... Kalau ko ada maid tu lain la... tapi kalau ko kena buat kerja2 rumah, membasuh, memasak, lipat baju, gosok baju, etc. (lom lagi cerita kalau ko ada buat online business) so bila masa ko mendidik anak2?

      Padam
    67. Apa lagi kaum ibu bangun lawan kapitalisme yang menjerat kaum wanita untuk dikomoditikan.. Tapi percayalah bahasa progresif saya ni mesti tidak difahami, bangsa taikun akan memaksa sosio kehidupan sebuah tempat mengkomoditikan setiap ruang perniagaan, si ibubapa mencari dana di luar, anak-anak adalah pelanggan terbaik dipasaran buat taikun taska... Maka inilah kitaran yang diimani..

      Orang2 dulu tidak terdedah lagi kepada keburukan kapitalisma yang memaksa wanita jadi kaum buruh, tugas mencari rezeki masih ditangan si bapa... Begitulah buruknya kapitalism memburuhkan wanita, wanita sepatutnya perlu ada ilmu di Universiti untuk dikongsi bukan djadikan buruh mahir..

      Tatapi nak buat macamana rakyat Malaysia mejoriti tak nampak dan mimilih sistem ini, jangan salahkan sesiapa, mahu berubah! Hanya majoriti progresif sahaja mampu mengubah kitaran hidup masyarakat moden berpaksikan kapitalisme ini.

      Padam
  13. Kenapa tak buat report polis je sis? Pergi je buat report. Taska-taska macam ni patut kena ajar. They shouldn't be allowed to open any longer.

    BalasPadam
  14. kuang ajar betul lah..layan budak kecik macam ni..buat aduan dekat kementerian je..suruh ambik tindakan bagi pengajaran

    BalasPadam
  15. duit bulan2 nak tapi jaga lebih kurang , main lepas tangan jer ..lebih kurang jer jaga, sakit hati jugak baca kes mcm ni ..budak tu kecik lagi nk tau ape .....

    BalasPadam
  16. Baby mana boleh dibiarkan tanpa pengawasan. Dia tinggal sorg2 dlm stor mestila dia takut. Org dewasa pun kalau kurung leh takut. ngok betul org keje taska tu.huhu.tukarkan ke tpt lain la sis.

    BalasPadam
  17. minta buat laporan pada pihak berwajib.taska-taska perlu ada rasa tanggungjawap dalam setiap duit yg kita bayar pada mereka.

    BalasPadam
  18. Rasa nak menangis dibuatnya bila sis baca..harap jgn la ada lagi Taska yang memperlakukan anak2 kecil sedemikian...Pihak Taska sepatutnya bertanggungjawab sebab diamanahkan oleh ibu bapa untuk menjaga anak mereka..jgn hanya pentingkan
    wang ringgit tetapi perkara lain diabaikan..harap buat laporan kalau perlu..

    BalasPadam
  19. apa-apa pun boleh report kat Pejabat Kebajikan M'syarakat Daerah Putrajaya tel: 88901672

    BalasPadam
    Balasan
    1. cadangan bagus dah tu..teringin betul sy nak tahu apa tindakan pihak kebajikan tu..sepanjang pernah deal dgn dyorg mesti duk citer beban keje dia pulak kt sy..konfius jd nye .sy g jumpa welfare atau sebaliknya ni??

      Padam
  20. sakit hati kn..duit org nk..tp xnk jaga elok2..tau untung je..

    BalasPadam
  21. x amanah sungguh pekerja taska ni. Mmg baby byk ragam, tu la cbrn klu keja handle budak2 kecik, klu x cukup penyayang dan sabar dipersilakan cari keja lain. Dah jadi kes dera ni, baru setahun 5 bulan apa la yg baby tu faham. Klu baby tu kenyang dan selesa xkan ters-terusan menangis. haisshhh...geram ngn manusia yg x brp betul mcm ni.,

    BalasPadam
  22. nak jaga anak orang kena ikhlas...kalau hati tak ikhlas mcm nilah jadinya...kesian kecil lagi...

    BalasPadam
  23. hantar aduan pada Jabatan Kebajikan Masyarakat

    BalasPadam
  24. geram lak baca..senang2 je owner mintak maaf..pe lak tindakan owner kat pengasuh tu..

    BalasPadam
  25. org kaye bleh la x keje...kalo kwin dapat laki datuk bleh la cakap mcm tu..x patut la sis tu ckp mcm n..ingat kami yg bekerja n suke nak anta anak p taska ke?....ckp gne lah otak weh.....dlu ngn skrg x leh nak sama dlu beras leh dapat scupak 1 sen..skrg pe yg boleh dapat rm 10.oo....sedih tol bila de org yg ckp x gne otak...

    BalasPadam
  26. anak saye masih kat sane....hadoh...

    BalasPadam
    Balasan
    1. hati2 je la... cube bukak link nie:
      http://www.melvister.com/2011/01/taska-terlampau-di-sri-kembangan.html

      komen dr lala bertarikh 4 april. anak sedare dia yg berumur 9 bulan patah kaki mase kat taska nie

      Padam
  27. pilihan ditangan anda jgn tersalah pilih

    BalasPadam
  28. MasyaAllah..anak saya pun setahun 4 bulan.terasa sedih sebagai ibu...

    BalasPadam
  29. Ya Allah kesiannya baby..akak pegi tak jumpa makhluk Allah yang kurung anak akak..face to face dengan dia, rasanya akak patut report polis..tah berapa lama la dia makhluk Allah tu kurung baby akak..geram sangat kat makhluk yang tak bertanggungjawap tu..

    BalasPadam
  30. Salam sis,
    Saya juga ada pengalamn di taska ni tahun 2012,last sy htr bln 5, anak saya umur 4 thn ketika itu sampai trauma nk g taska...lalu jln presint 14 pun dia trauma....rasanya dh kena sita taska ni sbb sblm ni ada kes bdk patah tangan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. sy dengar hari tu ade budak 9 bulan patah kaki

      Padam
  31. Saya sarankan report polis, biar jadi peringatan utk owner tu didik dan latih pekerja2 dia.. risau berulang kejadian camni.

    BalasPadam
  32. Better buat aduan ke JKM, saya pernah buat aduan terhadap taska yang saya rasa boleh membahayakan nyawa kanak-kanak. Terdapat almari berbucu tajam berhampiran dengan bilik mandi mereka (membayangkan kebarangkalian terhantuk apabila lantai licin). Alhamdulillah, JKM follow up, bila saya visit semula taska tersebut, almari tersebut sudah tiada. Keselamatan kanak-kanak kita perlu tegas sikit dengan taska ni, supaya mereka tak ambil mudah

    BalasPadam
  33. buat aduan sis.. sakit hati dengar..sebak.

    BalasPadam
  34. report ... bukan bertujuan utk menutup periuk nasi org .. cuma beri pengajaran kepada semua supaya ia tk berlakau pada org lain..

    BalasPadam
  35. Boleh tak kita cadang kat JKM semua taska wajib pasang cctv. Sekarang ni cctv dah jadi keperluan sebab selalunya yang buat perangai adalah staf. Tapi yang tanggung akibat adalah owner. staf tu kalau kena buang kerja taska A... dia cari lak taska B. Jadi kesnya tak berkesudahan... Yang menjadi mangsa, budak2 yang tak tau apa2...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya sokong cadangan ni. Cctv dapat memberi ruang untuk ibu bapa memantau anak-anak, dan dapat mencegah cikgu2 daripada membuat sesuatu yang melampaui batas. Win win.

      Padam
    2. saya sokong.. mmg patut pn setiap taska dipasang cctv supaya penjaga2 budak ni tak buat sesuka hati pada anak2 kita..

      Padam
  36. Yang terbaik...report pada yg sepatutnya. Bukan utk tutup periuk nasi mereka tapi ...mungkin nanti anak rakan yg lain akan jadi mangsa pula. Atau pun pefistiwa ini akan berulang lagi?.. saya amat simpati ...apa yg berlaku pada Harraz... apalah anak 1 thn 5 bulan itu tahu. Byk bersabar puan .

    BalasPadam
  37. JANGAN JD BODOH!AMBIK TINDAKAN UNDANG2 SKG!!GERAM GRRRRRRR!!!!!!

    BalasPadam
  38. Sudah buat report polis?? tindakan yang baik untuk lindungi anak2... better pihak bewajib kena WAJIBkan semua taska pasang CCTV...

    BalasPadam
  39. Kat Putrajaya ni mcam2 hal. Cousin pun pernah terkena baby sitter kurung anak dia dalam bilik. Nasi baik hari tu dia datang spot check sebab anak dia bila balik rumah mcm trauma. Cilaka tul pempuan tu. Duit nak tapi tak amanah

    BalasPadam
  40. Jgn antar taska..sbb kt taska rmai n kurg dpt phatian dr pnjaga..seelok2nye hntar kt jiran yg bpglmn jge ank2 kcik n yg bleh dpcyai..sekadar mbri cdgn ats pglmn..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jiran tinggal anak saya setiap hari dkt satu org tua lumpuh setiap kali ambil antar anak dia ke sek. Jiran byk kerja rumah kadang2 terbiar jugak lg teruk nk tegur marah tak leh dah kata jiran kan. Saya end up berhenti kerja jg sendiri..

      Padam
    2. sy prefer anta ke taska sbb mcm commentor atas ni ckp, diorang akan buat keje rumah jgk dlm pd jg anak org.. tp sgt sgt perlu cr taska yg bertepatan.. semoga anak2 kite sume dlm peliharaan Allah sentiase.. doa byk2 mase lepaskan anak kat tgn penjage taska / jiran. tumpang simpati dgn puan owner blog ni

      Padam
  41. klu dah mcm gitu.. kompom kena ambik tindakan mahkamah.. gile apa buat budak mcm tu..taska kat putrajaya ni bnyk kes la...patut gov dah lama pantau semua taska2 ni semua... mcm mana mak bapak nak senang hati kerja klu anak diperlalukan sebegini...

    BalasPadam
  42. 2 tahun dulu, 2 anak saya pernah diletakkan ditaska di shah alam...
    akibatnya:

    •kakak dipukul teruk sehingga takut pada smua org (Fobianya sehingga hari ini, skrg kakak dah 4 tahun lebih...dah masih ingat org yg pukul dia)

    • Abg ngah pulak diikat mcm mayat idup (konon bedungla, waktu tu dia baru 6bulan)dan diberi ubat batuk supaya dia tido n x nangis... setiap bulan hampir 6 kali kena neubilizer...

    Skrg dah antar abg ngah n adik kat org lain yg jaga dia mcm anak sendiri...kdg2 dtg umah pinjam anak kita nak bwk balik kampung...alhamdulillah...

    BalasPadam
  43. and abg ngah setelah setahun lebih ngan penjaga baru, xpernah neubilizer...

    BalasPadam
  44. Salam...saya ialah bekas penguasaha taska..
    Memang sedih bl baca kes puan ni...saya sbagai seorang ibu yg ade anak sebaya puan saya faham perasaan puan..
    Tapi disini ade beberapa masalah kenapa terjadi pekara begini ditaska
    Tiada pengawasan pengusaha
    Pekerja yg tiada sijil KAAK
    Taska tidak bedaftar dgn jkm
    Pekerja yg sgt muda
    Pekerja yg x da rasa tanggungjawab kerja semata2 kerana duit..
    Sikap ibu bapa yang x nak bemesra dgn pekerja taska
    Kelengkapan anak2 tidak cukup..
    Cth:susu,pampers,baju
    sikap ibu bapa yang melepaskan segala tanggungjawab kepada staff taska
    Cth;
    Hantar anak dalam keadaan yg belum mandi
    Hantar anak dalam keadaan anak buang air besar
    Hantar anak dalam keadaan pempers basah..

    Dan banyak lagi...
    Jadi sepatutnya perlu ade sefahaman antara kedua belah pihak...
    Sekarang saya x lagi membuka taska kerana saya sudah berkahwin..jadi saya tidak boleh memberi komitmen sepenuhnyer untuk pantau taska..
    Sebagai ibu bapa kita pon perlu fikir bagaimana kita nak mngambil hati org yg akan menjaga ank kita..
    Kerana staff taska menjaga anak kita lebih lama dari kita...
    INGAT MEREKA LAH YANG AKAN MENDIDIK ANAK KITA
    BUKAN SEKADAR MEMBERSIH KOTORAN ANK2 KITA...
    IBU BAPA BUAT LA PILIHAN TEPAT SEBELUM MENGHANTAR ANAK2 KE TASKA..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Puan..comment puan ni agak xsignificant d sini.staff tersebut mengurung bayi.dlm stor??? Bkn soal hbgan ibu dgn staf taska..ini soal anak.baby.masih kecil. sy ibu yg bekerja..tp jauh d sudut hati suri rumahla pekerjaan yg terbaik..smoga puan bersabar..

      Padam
    2. Maaf jika komen sy mbuat puan tersinggung..tapi saya memberi pendapat dari pengalaman saya...mngkin org hnya akan nmpk kesalahan pengasuh..ya betul mmg pengasuh yg kurung bayi itu salah..saya x kata betul..cume saya memberi pandangan atau tips untk para ibu yg mnghantar anak di taska2 supaya dapat elakkan pekara yg x diingini berlaku...

      Padam
    3. saya bukan nak memihak mana-mana pihak tapi apa yg dikatakan oleh pn Fayyadh adalah benar. kadang2 hubungan antara pekerja dan ibubapa tak di jalinkan dgn betul. benar kita bayar mereka untuk menjaga anak kita, tapi kita perlu juga bertanggungjawab terhadap anak kita sendiri. tak salah jika ibubapa yg menghantar anak mereka dalam keadaan bersih ( mandi. komunikasi antara ibubapa dan pengasuh penting supaya mereka menjaga anak kita pun rasa seronok, sesekali x salah jika kita bagi saguhati pada yg menjaga anak kita dgn baik . kita buat suapay pekerja tu berasa segan atau hormat dengan kita jika dia buat sesuatu tak elok pada anak kita. ok berbalik pada kes di atas memang tak patut berlaku, pekerja lain pun x sepatutnya membiarkan tindakan staff yg seorang tu mengurung anak kecik dalam stor, rasanya jika di kurung staff tu dalam stor pun mesti dia pun melalak.....apa2 pun buatlah laporan pada pihak berwajid supaya tindakan dapat diambik bagi mengelaka berlaku kes seperti ini lagi.

      Padam
    4. sy dah buat baik... keperluan anak semuanya complete dibekalkan... selalu bg makanan kt satff2 tu... pampers mase hantar tak pernah ade najis mmg sy tukar sblum g taska utk pastikan ank sy selesa. bile amik dari taska pampers anak sy yg bernajis adelah tp sy tak marah pun. sy tak perlukan pendidik yg mcm setan nie utk mendidik ank sy.

      Padam
  45. Penulis blog, saya merayu anda laporkan kepada polis, kemudian sebarkan di akhbar supata kanak2 lain tak menjadi mangsa. Cukuplah baby seorang yang mengalami trauma sebegini. Bukan niat saya utk menutup periuk nasi org, cuma kalau ada manusia berhati syaitan yang nak buat duit dengan cara kejam mcm ni, jangan cari rezeki dengan cara menzalimi kanak2. Tolong buat laporan dan tolog sebarkan.

    BalasPadam
  46. kejam! bdk2 menangis mgkin die nk didukung jer... ya Allah.. ap la y bby tu rs bile menangis x de org pujuk. mesti die tkt duk dlm stor lm2!!! emosi plak sy ble bc neh! gosh! baby sitter kt taska tu... tlg la be thoughtful.. klo org wt kt ank korg cmne???

    BalasPadam
  47. ya Allah! sila report polis. mereka tak boleh dibenarkan terus buat business taska tu.

    BalasPadam
  48. bace cerita2 macam ni lg takut di buatnye..Alhamdullilah saya dpt jaga anak sendiri..tak penah regret benti keje dulu, actually tak sabar nak benti keje nk jaga anak..jaga anak mmg memenatkn physically but fun , keje office ni physical tak penat but our mind entirely stressful..been there done that.

    BalasPadam
  49. Salam... Harap puan yg berkenaan ambil tindakan segera spt buat laporan ke JKM, polis dsb... Penting supaya pihak2 yg terlibat dpt ambil tindakan yg sewajarnya dan bg mengelakkan ejadian yg sama berulang lg sama ada kpd anak puan atau anak2 yg lain...

    Btw, kepada cik puan inshirah yang senang2 memperlekehkan nasib org lain... Sila ingat, hari ini mungkin anda selamat, tapi kuasa Allah itu melebihi segala2nya... sila bercakap selepas berfikir, bukan sebaliknya...

    BalasPadam
  50. jaga sendiri anak2 tu. tak payah nak salahkan sesiapa

    BalasPadam
    Balasan
    1. unknown, cuba awak cakap gini kat single moms out there, yg tanggung anak berderet sbb ex tak bertanggungjawab. satu lagi, lain kali kalu sakit, jgn cari doktor perempuan, cari doktor jantan ya...sbb doktor perempuan tu ramai ibu bekerja tau...kan mereka tu sepatutnya duduk rumah jaga anak depa ,kannn.....

      Padam
  51. baby mane tau ape2...kesian baby tu trauma T__T comel lak tu... mane tau die kuat nangis coz bdn rase xsedap ke, nampak sumting ke... die mane pandai ckp.. die boleh nangis je la.. pekerje taska tu lau rse xboleh handle budak, baik cari kerje lain lau x, makin ramai orang geram kat korang

    BalasPadam
  52. salam...

    klu tgk kat posting ni 17 dec 2012... dah lama la kes ni..

    skrg budak2 ni akak hantar taska lain la ye?

    BalasPadam
  53. Aku ni suami, bini aku suri rumah je, hidup kt bandar n gaji aku tak besar tak sampai 2kpun. Hal2 di rumah semua bini yg urus, n bila aku balik kerja, aku boleh baring2 je sambil layan anak. Aku ada rumah yg nk bayar bulan2, kereta, internet n lain2 lagi keperluan yg kene bayar. Tapi aku tak rasa sampai merempat bila bini tak kerja. Malah aku yg suruh dia berenti masa nk kawin dulu.
    Isteri aku masih dapat apa yg dia perlukan, mkn minum semua cukup. Dan aku bercakap menggunakan otak dan pengalaman aku sendiri. Dan aku bersyukur mempunyai isteri yg rajin serta tidak banyak meminta. Rumah aku juga kemas teratur dan cantik hasil hiasan isteri aku.

    Anak2 aku juga pandai bersolat, mengaji, serta buat kerja rumah hasil didikan isteri aku. Dan aku dapati walaupun gaji aku tak besar, tapi aku rasa hidup aku mewah, n rezeki tak pernah putus.

    Akhirnya aku pelik, melihat adik beradik aku yg suami isteri bekerja, 2k sorang, tapi tak ukup duit. Nk balik kampung pun kene support minyak kereta, tol dan yg support tu, aku lah yg hanya suami yg bekerja n gaji tak sampai 2k ni.

    Pelikkan? Nak kata anak ramai, anak aku lagi ramai. Aku minta maaf, mungkin ada isteri2 yg tersinggung, sebab bila aku tengok komen2 kebanyakan para isteri benar2 marah sebab ada seorang pengkomen yg menyatakan sepatutnya isteri patut jadi suri rumah n jaga anak sendiri.

    Pada aku, jika kita bersyukur, rezeki berkat n selalu melakukan perbuatan2 baik yg boleh memurahkan rezeki, insyaallah kita cukup segalanya. Nabi juga berkata, tiadalah berkahwin itu mengurangkan rezeki, malah, allah tambahkan lagi rezeki. Aku aku yg kata, nabi yg kata..jika kita yakin, maka insyaallah boleh. Allah memakbulkan doa ni mengikut sangkaan kita. Jika kita bersangka tak cukup, maka tak cukuplah. Jadi aku bersyukur isteri aku suri rumah dan aku tak kata org lain, tapi famili aku sendiri. Peace..

    BalasPadam
    Balasan
    1. setuju bro,,life kita lebih kurang sama,,

      Padam
    2. emm...adik perempuan saya seorg doktor pakar ( baru habis sambung belajar ). dia nak kawin tak lama lagi. encik maharaja kegelapan nak suruh dia berenti keje juga ke ? kalu isteri encik maharaja doktor pakar gajinya 10K, encik suruh dia berenti juga ke ?

      Padam
    3. En. Maharaja.. saya tak nafikan, kerja suri rumah amatlah mulia disisi Agama.. tambahan pula, dapat mendidik dan menjaga anak dengan sepenuh masa.. tapi dalam kes puan inshirah, orang ramai marah pada beliau kerana cara komennya terlalu kasar. Sepatutnya perlu berlapik supaya tidak menyentuh hati orang lain... rasanya kalau beliau komen dengan ayat yang lebih lembut, mungkin orang lain dapat terima. Sekadar pendapat je.

      Padam
    4. respect and tahniah maharaja kegelapan...kita ni selalu lupa apa sebenarnya tujuan kahwin ni yang mana ia adalah salah satu jalan untuk mendapat redha allah...pada isteri/bakal isteri yang bergaji 10k tu boleh la berbincang dgn suami/bakal suami...maybe suami bole jadi MR mama :)...ape pun bak kata prof muhaya kita kena reset minda utk cari redha allah...duit tu alat bukan matlamat...redha allah itu matlamat. in sya allah rezki kita diberkati dan kita mendapat redha allah.

      Padam
    5. Ada kawan saya, dah phD pon dia jadi surirumah juga.. Sebenarnya, semua bergantung pada kita. Semua org ada pandangan masing2.. Hormati pandangan org lain. Semua org ada sebab masing2 kan...bekerja pon bagus, tak bekerja lagi bagus. Tugas rumahtangga sebenarnya banyak tugas suami. Wanita ni Allah jadikannya penuh kasih sayang..sebab tu semua keje pon wanita sanggup buat.. Berterima kasih pada wanita yg bekerja utk bantu suami dan hormatilah para surirumah kerana merekalah org yg banyak berkorban utk keluarga.. Apa pon kalau niat kerana Allah,pasti ada keberkatan di situ..insyaallah

      Padam
    6. bayangkan wanita yg belajar 10 tahun untuk menjadi doktor pakar, jadi surirumah selepas kawin. alangkah ruginya ummah kita, sedangkan dia doktor sakit puan. so kita serahkan pada doktor lelaki untuk check alat sulit isteri kamu kerana semua wanita ambil keputusan jadi srirumah. Gitu ke? ada phD pun kalau bidang sastera or bahasa tu lain ceritanya kerana bidang tu tidak kritikal spt perubatan. adik saya tetap nak jadi doktor walau dah beranak nanti. bakal suaminya doktor juga, memahami.

      Padam
    7. Saya juga seorang suami yang mengharapkan isteri tidak bekerja seperti tuan maharaja. sekarang isteri saya bekerja sebagai seorang guru. seperti tuan, saya ada adik-adik lelaki yang mempunyai isteri tidak bekerja. dalam masa yang sama, kami adik beradik kena menanggung ibubapa, disamping ibubapa mertua masing-masing. apa yang menarik, saya dan isteri yang bekerja memang selalu kesuntukan wang berbanding adik2 lain. manakan tidaknya, kamilah yang menanggung kewangan ibubapa termasuk nenek, hutang piutang kahwin adik beradik, bil-bil keluarga, kenderaan abah, road tax dan insurans body, serta kos renovation rumah famili di kampung. adik-adik yang isteri tak bekerja cuma membantu kerja-kerja yang tak perlukan wang. tapi kami bahagia dan saling memahami tanggungjawab masing-masing. saya dan isteri tak rasa ralatpun berhabis wang, itu tanggungjawab kami.anak2 kami amanahkan kepada taska yang alhamdulillah bertanggungjawab. tuan maharaja jangan pelik tengok adik beradik lain suami isteri bekerja tak cukup duit, kerana saya memahami, wang dicari tu bukanlah dijoli, sebaliknya sebagai tanggungjawab membantu famili. yang penting, doakan anak-anak kita semua menjadi anak2 yg sihat dan soleh. amin.

      Padam
    8. Kadang-kadang yang kerja diremotekan automatik jadi Tenaga Buruh pakar ni tak ubah macam buruh paksa, di negara luar sana banyak lagi negara yang wanitanya pakar dalam perubatan tetapi tidak terikat dengan mana-mana hospital sebalik banyak lakukan kerja sukarela di negara dunia ketiga..

      Jangan macam robot, belajar ILMU tapi tak nak kongsi ILMU sebaliknya mendambakan gaji besar bulanan dengan peralatkan ilmu.. Ada beza 2 konotasi situasi.

      Walaubagaimanapun ahli pakar sepatutnya layak mendapat bayaran tinggi dan kehidupan pasti tiada masa bersama dengan anak-anak kerana kepakarannya cukup bermanfaat untuk ummah.

      Tapi situasi Dr pakar wanita tak sama dengan buruh PAKSA wanita yang tak bersyukur...

      Padam
  54. Apa yg boleh dibuat...
    Report jkm.
    Anak anta taska lain.
    Ibu leh amk cuti unt jaga anak (ada dlm GO)..buat part time dari rum unt tambah pdapatan keluarga... Kalo tak setuju gak... Anta pgasuh rumah..sbb budak xrmai..leh concentrate sikit pd anak..

    BalasPadam
  55. tu lah..lainkali jage ank sendiri.jgn duk sibuk kerja dunia ni..anak terabai.kite ni nk jaga anak
    didik anak sndiri bukan TERNAK ANAK!!!
    Fikir2kan..ni realiti bukan mimpi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak baik ckp mcm tu, duduk luar KL boleh la tak kerja, sedih wanita2 yg kematian suami dan masih berhutang dgn Ptptn baca comment awak.

      Padam
    2. Wow statement.
      Makan kasut nak?

      Padam
    3. cer tanya Prof Dr Muhaya, dia doktor pakar mata hebat, adakah anak2 dia terabai? ramai anak2 wanita bekerja jadi insan berjaya, jgn buta mata dan hati!

      Padam
    4. YE LER TUH "PUAN JUNAIDAH AHMAD"
      KALAU DUK MASUK BLOG ORANG BAGI KOMEN MACAM NIH "SEPERTI ANDA SEORANG YANG TERBAIK DAN PERFECT XPAYAH LAH SUSAH PAYAH.BAIK PEGI BUAT SUSU ANAK TUH

      SEPATUTNYER KITA BAGI KOMEN MEMBINA DAN POSITIF...

      ALLAH TU BAGI DUGAAN DALAM MACAM2 CARA DAN KEADAAN UNTUK UJI KITE NI.
      MUNGKIN BELUM TIBA MASA ANDAAAAA...

      JADI.........

      BERINGATLERRR KETIKA MENAIP KOMEN ANDA TU YE PUAN...

      Padam
    5. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    6. hahah.. makan kasut ek.. hmm tp btol mmg rs nk sama2 memberi dia makan kasut.. hihi

      yes damn true prof muhaya pon x jd surirumah.. well said..

      apa2pun i strrrrrrongly believed, 90% working mom nk jd wahm or sahm tp asbab musabab mereka perlu bekerja hanya Allah yg tau... we r not at the position to judge.. bg pendapat bole judge agak2 la.. ^_^

      Padam
    7. sedih plak baca komen dr seorg yg bergelar wanita..masing2 ada cara hidup n masalah masing2..niat pun lain2..saya kerja cos sy nak tolong ringankan beban husband..saya nak tolong mak n adik2 yg masih belajar..bapa dah lama meninggal..Alhamdulillah Allah menemukan saya dengan pengasuh yang sangat penyayang..

      Padam
    8. sedap betul mulut junaidah nie ckp org ternak anak.... ingt anak binatang ker.. sy membantu ibu sy yg merupakan ibu tunggal, sy ade adik sekolah n seorg adik oku terlantar, hutang ptptn.... kalu suami nak tanggung sy n anak2 mmg cukup. tp sy mmg tak suke menyusahkan org termasuk suami sendiri. sy bersyukur ade suami yg meredhakan sy bekerja n sgt memahami sy.. sy bersyukur apabila ibu sy sakit dia boleh di masukkan wad kelas 1 dgn menggunakan GL sy. sy juga bersyukur suatu hr nnti sy akan menerima pencen sendiri di hari tua sy Inshaa Allah, jd sy tak perlu menyusahkan anak2 sy... sy bersyukur dpt beri keselesaan pada ank sy semasa dia terpaksa warded di hospital kerajaan krn ditempatkan di wad kelas 1. sy bersyukur krn dpt membantu mereka dgn memberi keselesaan semasa mereka sakit. pn. junaidah janganlah takbur... tidak semestinya kite sentiasa berada di atas... Allah sentiasa akan menguji hambanya. Mungkin suatu hr kita akn ditinggalkan oleh suami samaada hidup @ mati... mase tu br kite tahu betapa langit itu tinggi @ rendah.

      Padam
  56. Buat aduan ja sis..biar tahu langit tinggi ke rendah. Budak nangis kena la pandai pujuk...dah namanya taska.. memang macam2 karenah budak.. geram betul...share share

    BalasPadam
  57. Apa2 pun klu nak yg terbaik kena pilih antara kerjaya atau suri rumah.Belum pernah ada yg terbaik dilakukan dlm 1 masa.Kita nak kemewahan dunia,kita abaikan tanggungjawab sebagai suami/isteri.Sepatutnyalah sisuami kena ambil peranan sebagai org yg diamanahkan sebagaimana perjanjian dlm akad nikah.Suami bertanggung jawab memberikan nafkah keluarga bukan makan hasil titik peluh bini.Suami dayus kerana mengabaikan tanggung jawab memberikan nafkah kepada keluarga seperti mana di amanahkan.Oleh itu peranan wanita sebagai isteri dan ibu kepada anak2 jika di implimentasikan dengan betul maka tidak akan ujud ketidakpuasan atau perlakuan yang negatif terhadap anak2 sendiri.Memang benar spt ulasan diatas,jaga sendiri bukan kita TERNAK ANAK kerana kita perlu melihat kehadapan bahawa anak2 adalah pewaris kita,kita yg mencorakkan kehidupan mereka,bukan babby sitter/taska/tadika.Kita rasakan bahawa wang ringgit kita begitu besar nilainya berbanding kasih sayang terhadap anak2,kita nakkan yg terbaik dari babby sitter/taska/tadika,mana mungkin terjadi sekiranya tempat begitu terdapat puluhan kanak2.Adakah apabila kita sendiri yg menjaga anak2 itu tidak menangis ?,buat hal dan macam2 lagi.Adakah semua anak2 itu dikurung spt anak anda?Itulah karenah anak2,masa kita bersama anak2 terlalu singkat berbanding dengan berada diluar,sebenarnya kita tidak faham karenah anak2 kerana kita tidak menjiwai diri kita sebagai ibu/bapa yang sebenar,kita sebenarnya lebih pentingkan diri sendiri.

    BalasPadam
    Balasan
    1. tuan sarjan, kalau semua orang setuju cadangan tuan, memang bagus. tapi kesannya nanti bagaimana, bila guru-guru wanita semua berhenti kerja untuk jaga anak, nurse-nurse semua berhenti kerja jaga anak, doktor wanita berhenti kerja jaga anak... ada bidang kerja yang memang wanita sesuai mengisi. seingat saya, tuan sarjan dulu pun dididik oleh guru wanita. macam mana agaknya dia dulu jaga anak2? mungkin kita jangan emosi apabila mengomen, sebab ternampak disitu kekurangan pemerhatian dan kekurangan simpati kita terhadap orang lain yang tak senasib. salam

      Padam
  58. buat report polis, supaya tiada berulang lagi kepada org lain

    BalasPadam
  59. Setakat kena kurung gitu tu kira ok ler akak. Dia tak cedera kan?.... Cer lihat kat Syiria, anak2 kecil mcm anak akak ni bukannya dikurung, malah ada yang disembelih, ditembak, dibakar. Comel-comel macam anak akak tapi dah rentung. Syukur ler anak akak tak kena macam kanak-kanak di Syiria. Esok2 akak jangan anto taska tu dah ler. Bawa gi opis tau. Comelnyer dia... isshh geram.

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak kena kat anak sendiri boleh cakap la..cuba anak ko kene kurung camtue..jangan kan kurung, kena marah sikit ngn org lain pun leh bertumbuk..cedera fizikal takpe, kalau cedera mental boleh efek seumur hidup..ko nak ke anak ko jd seorg budak yang pasif n trauma..ade otak fikir sikit..

      Padam
    2. mmg tak cedera dik.. tp anak akak ade sakit G6PD. kalu dalam stor tu ade ubt gegat @ bhn kimia yg meruap mmg mati anak akk.. Takkan dh mati baru nk kecoh. Dia mengalami trauma yg amat teruk.. bile org yg tak dikenali dia dukung nk masuk mane2 pintu @ pulas tombol pintu di akan menangis terjerit2... nnti kalu adik ade anak boleh la letak jer anak tu dalam stor, takyah hantar pengasuh or taska.. selamat sikit. tak la anak adik nnti kene tembak, x kene bakar.. confirm tak rentung klau duk dlm stor.

      Padam
  60. Buat polis report..biar jd pengajaran tuk taska tersebut dn taska2 yg lain..

    BalasPadam
  61. Isunye skrg ni bkn ibu yg berkerjaya atau ibu yg jd surirumah sepenuh masa. Isu yg perlu di"highlight" adalah seorang bayi yg dikurung di dlm bilik stor. This action was TOTALLY WRONG. X kira lah siapa pelakunya, perkara ni mmg tetap salah. Bab sape yg jd surirumah, sape yg nk kerja bantu keluarga x perlu timbul. Tak perlu nak compare sape lg hebat, sape lg bagus, siapa isteri solehah. Setiap org, Allah tentukan rezeki yg berbeza2. Manusia klo x bertindak atau bercakap menggunakan hati, x guna akal, mcm ni la jadinya. Ada plk yg nk bandingkn dgn kanak2 di syria. Come on la... r u a mother???? Sbg ibu, sekor nyamuk pun kita x bg dekat dgn anak, inikan plk bile anak dikurung mcm binatang. Pekerja yg x amanah & x bertanggungjawab tu jawab sendiri la depan Allah nnt. Just my 2 cents words...

    BalasPadam
    Balasan
    1. komen puan paling saya suke! betul sgt! takde ibu dlm dunia yg tanak jaga anak diaorg, rezeki Allah tentukan. Allah jua yg menentukan jalan hidup kita. jangan duk salahkan ibu bekerja yg tanak jaga anak dorg. suri rumah ialah pekerjaan yg terbaik tapi Allah jua yg tentukan kehidupan seseorang tu jadi apa kan. kalau jadi pengasuh taska atau pengasuh anak org di rumah, jaga amanah elok2. tu je ctenye. common sense la, org bagi awak gaji jaga anak, tlg jaga sampaila anak tu balik. tlg fikirla yg mak dia kerja susah payah sebab nk bg awak duit juga. sama2 give and take. walau apa kerja sekalipun, kena buat betul2 dan ikhlas.

      Padam
    2. setuju tu mama reen. anak besar ni kita mak ayah jentik pun tidak. ni kan pulak pengasuh?? suka suka buat anak org mcm ni. tak boleh samakan dgn situasi di syria syg oiii.

      Padam
  62. mcm mana lah boleh kuarkan statement salahkan diri sendiri kenapa tak jd suri rumah.. bukan semua orang mampu jadi suri rumah mengharapkan suami sahaja yang bekerja... zaman sekarang serba serbi mahal... pk lah perasaan orang lain sebelum berkata2...

    kepada puan punya blog : sudah dibuat aduan kepada Jab Kebajikan Masyarakat? ini penting supaya perkara yang sama tidak berlaku kepada kanak2 lain. nasihat saya check lah sama ada taska tersebut berdaftar atau tidak dengan JKM

    BalasPadam
  63. Setuju sngat..wat la report polis,jkm agar mnjadi pngajaran kepada taska yg lain dan parent..

    BalasPadam
  64. sy tgk tarikh kat blod ni tahun lepas nyer cerita... knapa baru skang nk byk komen... confused sat...

    BalasPadam
  65. yg salah taska..bkn salah org bekerja atau suri rumah...kalau rasa nk bukak taska..kenalah amanah..org berniaga jgn nk untung saja...konsep senang je...cth kte beli nasik lemah rm1..tak sedap!msti kite g beli tmpt lain kan?so pindah kan anak masing2 ke taska lain..kasi tutup itu taska pulau kan ajee!so tak payahla nk tjuk bgus aku jd suri rumah jga anak wat ever..kang sok2 anak kau dh besa merempit langgar dek lori..mati jgk anak tu..tak pun anak rembat keta bapak..dah kena plak tembak dgn polis..so waallahualam..suri rumah dok umh masak nasik diam2

    BalasPadam
    Balasan
    1. taska tak salah rasanya. yg salah org yg bekerja dlm taska tu. anak-anak yg membesar atas jagaan & air tangan ibu lebih cemerlang, bijak, cergas. Kalau anak tak cemerlang, tak cergas & tak bijak, kena langgar dek lori, anak rembat kereta mak bapak, jgn sebulat-bulatnya salahkan ibu2 yg berhenti kerja & menjaga sendiri kebajikan anak-anak ni, sbb semulia2 pekerjaan selain dari berniaga & mendidik, menjaga anaklah tugas yg murni. selain tanggungjawab ibubapa, sekolah/insitut pendidikan & masyarakat pun berperanan penting jugak dlm pembangunan sahsiah anak-anak. kalau semua masyarakat berfikiran sempit mcm kamu ni, mmg semua anak takkan berjaya. semua jadi perembat kereta, semua jd mat rempit. pikir dulu la wei sebelum cakap.

      Padam
  66. haiii macam apa lagi,...sya cukup pantang bab2 ni...kalau kena kat sya mmg depa makan kaki la..xdak otak...nak keja nak duit tapi buat x ikhlas. kalau xdak prsaan pyabar jgn keja jnis yg mcm 2..

    BalasPadam
  67. Taska pun ada gini jugak yeh....
    Sian anak tu....nasib ada kakak yg tukang ngadu...

    BalasPadam
  68. Alhamdulillah sy dpt benti keje n suami minta jaga anak2.. Sbb sy x caya van skolah hantar anak dgn memandu laju tanpa hirau keselamatan anak, tingkap buka, pintu x tutup elok.. Syukur suami mampu dr segi kewangan..sy doakan sis murah rezki suami isteri, agar sis dpt jd surirmh sepenuh masa.. Buat masa ni tawakal sis, setiap kali hantar anak2, doa selalu.. Moga anak2 selamat... Apa pun, report polis pun bagus, buat pengajaran bg taska tu..entah berlesen/berdaftar tak tu pun x tau... Syukur anak sis selamat...

    BalasPadam
    Balasan
    1. mungkin ramai yang mampu jadi surirumah kerana tanggung family sendiri je. cuba fikirkan kalau ada komitmen lain? saya sendiri menanggung ibu dan adik-beradik lain, di samping suami juga anak sulung dan kena tanggung adik-beradik lain. mak saya bukan kerja gomen, takde pencen dsb. harapkan brim berapa la sangat. rumah kami rumah sewa, bukannya rumah sendiri. mak saya bukannya sihat sangat pun, check up hospital gomen 4 bulan sekali, dapat bekalan ubat cuma utk sebulan aje, lebih kena bayar. adik-beradik lagi? anak-anak lagi? TOLONGLAH, ada yang bernasib baik mampu jaga anak sendiri. tapi pikirkan juga kenapa ibu2 yang ada kat sini keluar bekerja...

      Padam
  69. salam kak, anak saya pun tahun lepas kena kurung dalam store dan taska yang sama. saya buat report polis. kak boleh call saya 0166907313..lina

    BalasPadam
    Balasan
    1. ini kes berulang nih...maksudnya memang genuine la kan?

      Padam
    2. teruknya pengasuh tu. ke mmg satu bentuk hukuman pd kanak2 kt situ?isk.

      Padam
  70. just nak sharing pengalaman menghantar anak d taska putrajaya.. anak berusia 2bulan lebih d tampar hingga lebam sbb menangis tanpa henti.. spatutnya pihak taska menghubungi parents beritahu.. bukan nya menampar anak sy yg ktika itu bru berusia 2bulan lebih.. sy buat report polis dan anak sy masuk wad 3 hari.. alhamdulillah xde ape2 n membesar dgn sempurna.. sy sarankan puan buat report utk mengajar sow sy dh supaya perkara x berulang lg.. pihak principle taska adakalanya terlalu lepas tgn smpai x sedar kelakuan cikgu2 yg menjaga sgt teruk.. terlalu mengejar duit hingga lupe tanggungjawab besar yg diamanahkan ibubapa

    BalasPadam
  71. sy pn just nk share experience ank sdare sy yg umo 2 thn masa duk kat seuah taska di kota kemuning. ank sdare sy ni jenis suka brtanya. ada je benda yg dia tanyakan spai ke akar umbi. mgkin sbb malas nk jwb, teacher (panggilan pd pekerja taska ni) srh diam n pukul dia. katanya pukul2 manja je. tp akibat dr prbuatan mereka, ank sdare sy x nk duk dh kat taska tu. tiap kali mummy dia nk pi hantar, ank sdare sy ckp.."abg nk duk rmh abg je, nk tgk tv rmh abg. abg x nk gi sklh. teacher pukul abg". kat rmh pn kami prnh mrh dan pukul kalo dia nakal, tp xde la spai dia jd trauma cam kalo sebut nk hntar kat taska dia tu. prnh masa umo dia setahun, blk rmh tgk ada kesan lebam gigitan kat kaki dia. bila adik sy tnya..dorang ckp ada bdk lain gigit. bkn sekali benda ni. berlarutan spai 2-3 kali jugak la. apa keje dorang spai x terjaga bdk2 tu sume.

    BalasPadam
  72. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  73. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  74. Sangat setuju dengan noorinsyirah..sepatutnya ibu menjaga anaknya sendiri . memetik kata seorang kawan saya yang berhenti kerja untuk menjaga anak ketika gajinya 5 angka:


    " I've been crying for Palestine, Syria & Egypt... but tonite my tears fall for Malaysia. If I can, I want to go find a cave and hide there till end of times.

    Isu: baby setahun 5 bulan dikurung di taska hanya kerana kuat menangis
    What bothers me: komen & status para ibu tentang isu ini yg rata2 masih 'blurr' tentang peranan sebenar seorang ibu.

    Allow me to make 3 bold statements here (feel free ...to hide/unfriend/delete if you feel that will guard your heart better). Wallahi I want only good things for you, your family and this ummah biiznillah.

    1. Mommies, if you have any of these ; more than 2 pairs of good shoes, a closet full of a week's attire, a branded handbag, a few tudungs that cost hundred ringgit each, a full cosmetic set, a smart phone, a tablet, Astro/Unifi at home - TRUST ME, you CAN be a fulltime housewife and the excuse of 'nak tolong suami cari rezeki' does not apply to you.

    2. Daddies, be a man and wear the pants in the house. Feeding your wife and kids are YOUR sole responsibilities. Be more RIJAL and step up. Jangan manja sangat. Think and do some financial planning to see what are the things you can give up (smoking, weekly futsal/teh tarik session, car upgrades for example) in order to allow your wife to be there for your children when they need her the most; in their childhood.

    3. For the rests with such belief as 'buat apa belajar tinggi2, tapi tak kerja' - I suggest to think like this instead 'buat apa belajar tinggi2, tapi bagi orang TAK belajar tinggi didik anak2 kita'

    Rasulullah Shalallaahu alaihi wasalam bersabda:
    كُلُّكُمْ رَاعٍ وَكُلُّكُمْ مَسْؤُوْلٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ
    “Setiap kalian adalah pemimpin, dan akan ditanya tentang tanggungjawabnya”.(Hadits shahih, Riwayat Ahmad, Al-Bukhari, Muslim, dan At-Tirmidzi, dari Ibnu Umar)

    “Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka, yang bahan bakarnya dari manusia dan batu, penjaganya malaikat yang kasar, keras, lagi tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan”.(At-Tahrim: 6)

    Allah knows best, while we know not. "

    itu kata2 kawan saya yang sangat saya kagumi


    jangan salah faham, saya juga ibu berkerjaya yang setiap saat merasa kesal kerana saya tidak mempunyai kekuatan untuk menjadi ibu sepenuh masa kepada 4 anak saya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Daripada atas sampai bawah saya baca komen2 puan-puan dan beberapa tuan di dalam posting ni. Alhamdulillah jumpa juga 2 orang yang berfikiran rasional dan dipandukan Al-Quran dan Sunnah. Yang lain saya rasa hanya tahu berblogging sahaja.

      Puan-puan yang kebanyakan..
      Ambillah apa-apa perkongsian yang diutarakan di sudut positif. Jangan terlalu mengikutkan nafsu. Cari isi tersirat bukan copy paste apa yang tersurat sahaja. Ini akan mengajar kita menjadi insan yang dekat kepada Allah. InsyaAllah.

      Berblogging dan berintenet lah sebagai seorang yang bijak serta taat kepada Allah. Janganlah jadi seorang ibu/isteri yang lebih banyak menghabiskan masa di laman maya dengan sia-sia tanpa mendapat keredhaan daripada Allah. Terlalu sibuk berintenet mendorong terabainya anak-anak.

      Pandangan insan lemah..Terima kasih.

      Padam
    2. kau ingat kos sara hidup skang rendah ke... skang ni aku dgn bini aku kena kerja.. kalau tak kerja laki bini memang tak boleh nak sara kehidup keluarga.. pikiaq sket sebelum bercakap

      Padam
  75. saya isteri bekerja 7 anak.suami mr papa.dok umah jaga urusan rumah n anak2.antar ank sekolah dari pagi hingga petang.masak lagi.pada mulanya sy amat tertekan sbb sorang2 kuar kerja, jauh pulak tu tp gaji sy bagus.alhamdulillah..skrg sy terima seadanya sbb suami tak pernah merungut buat kerja semua malah kami kian akrab.sy terima kekurangannya tak bekerja dgn kelebihn menjaga anak dgn baik.

    rumahtangga aman atas dasar kefahaman n kasihsyg.mudah2an Allah merahmati kami sekeluarga.

    BalasPadam
  76. ulasan sy di atas pada maharaja kegelapan :)

    anak adalah anugerah..pd mereka yg mendera anak, cuba bayangkan klu anak sendiri dikurung mcm tu.

    BalasPadam
  77. salam..hai..just nk kongsi satu serita mengenai taska gak,jd kat one of my friend.anak dia 2 org hantar dok taska.si kakak umur 3 taon dan adik setaon lebih.satu hari ayah dorg dtg amik dalam kol 5.nampak si adik dan kakak menggigil2.bila di tanya kenapa..si kakak jawab lapa..x makan lg.boleh bayangkan kanak2 sekecil itu x makan lg pada jam 5.cuma sarapan je.kita yang da tua ni pon kadang2 kol 2 pon da kebulur..mengamuk la si ayah.bila di tanya pada taska jawapannya mudah..budak ramai sgt lupa nk bg makan.jawapan yang sgt menyakitkan ati.akhirnya suami dan kawan sy td cuti 2 minggu bergilir2 sbb nk cr pengasuh baru.serik nk anta taska lg.

    BalasPadam
  78. saya yg bca pun menitik airmata , lg2 ibubapa yg mengalami .. xleh bygkan la perasaan ur baby msa kna kurung .. biasala bby umur cmtu , mmg lasak .. nangis tu perkara biasa la , mmg alasan depa xmsuk akal .. Allah Maha Adil .. anak2 depa pun akan rasa jugak .. biar masa turn anak dia tu , pintu takleh buka 2-3 hari .. eiiii geram nie

    BalasPadam
  79. Inilah delima kita ibu bapa yang bekerja, macam saya dan isteri, dua dua kerja, setiap kali hantar/ambik anak ke nursery dan taska, mesti kami tanya perkembangan, waktu ambil especially, ambil jer dr tangan pengasuh, saya akan check fizikal, kalau ada lebam atau luka, terus tanya, what happened to my kids, kalau alasan yang diberi munasabah saya terima kalau tak memang saya sound terus jer, kadang saya faham diorang pun tak terkawal nak jaga berpuluh2 budak dalam satu masa. but komen salah satu blogger kat atas yang mengatakan tak payah hantar anak ke taska, jaga jer sendiri memang tak masuk akal...dia ingat kita hiduo zaman tok nadok, makan dedak. tak payah ada kereta dan rumah untuk di bayar. komen cam budak tak pergi tadika, ops!

    BalasPadam
  80. SubhanAllah.Nauzubillah.bgs awk buat stori ni.kami mak2 blh share dan harap ade pihak jkm yg prihatin trus pantau.semoga awak dan anak2 sentiasa dilindungi Allah.Amin

    BalasPadam
  81. sbenarnye.. kite comment nak legekan ati puan airus ni ke, nk lg bg dis stress?

    cite dec 2012 tp ofkoz smp skg puan airus ni terkesan lg..

    semoga anak2 kite sume dlm peliharaan Allah neither sepanjang ketiadaan kite bersame mereka nor ketike kite bersame mereka..

    BalasPadam
  82. Ini kes taska yg x bertanggungjwp..bkn isu ibu patut jd suri rumah ke apa... X smua ibu boleh jd surirumah..adalah sebab musabab knp perlu bekerja..paling klakar mnuduh para ibu ni suka berblanja lebih..alahai.. Jika suatu hari nanti u xde suami, u leh nganga je kt umah tnggu duit masuk dlm acc yer..nk bg anak u makan.nk komen tu pk lah masalah org lain,jgn ikut sdap mulut je.. Kita ni kalu bkerja kene amanah, kalu x mampu jaga budak jgn keje kt taska..kalu tpaksa keje kt taska kene lah wat keje btul2.. Ibu bapa hantar anak bukan free..

    BalasPadam
  83. x mampu nk bace sumer komen.... pesanan pd adik2 kakak2 macik2 yg nk keje bidang jaga budak2 kecik nih... pls la jgn dok buat lagu tuh kat anak2 nih.. kalo rasa x mampu byk keje lain dok dlm econ lagi blh apply.. glemer gitu.. PLEASE yer..sape2 yg rasa dirinya x mampu nk jaga anak2 kami wanita yg bekerja nih.. tulung3.. jgn la buat ank2 kami mcm bahan experiment kamu.. sekian.. peace YO!!!!

    BalasPadam
  84. report je.. nnt nasib kanak2 lain mcm mn lak?? kite byr la utk jaga ank kite.. bukan free2.. kuat nangis ke, kuat kencing ke, kuat berak ke harus di hadapi sebab tu la tanggujawab dia.. kalau x sanggup npe x pilih kerje or bisness lain.. untung nak penat xnak.. menganiaya org yg x berdaya boleh la... eeiii pantang btol tengok kanak2 kene dera ne.. penderaan mental lg parah dari kena dera luaran.. ingat2 la.. ALLAH bayar cash nnt..

    BalasPadam
  85. As salam, taska tu ada berdaftar dengan JKM tak?

    BalasPadam
  86. salam kak..
    anak akak tu ade pape tak bila balik?
    de ke luka2 yg tak sepatutnye..
    sms tu kalo boleh akak jgn delete..
    dan saya nasihatkan akak bawa pekara ni ke tengah..
    biar pihak Taska bertanggungjawap dgn ape yg dorg dah buat..

    Sebagai Ibu saya juga rasa sakit hati dan marah bila tahu berita ini.
    Saya harap akak tak hantar anak akak dekat Taska itu lg..

    salam..

    BalasPadam